Het jippie-een-blogje blog

Een verzameling willekeurige gedachten, opmerkingen, foto's, links en noem maar op. Samenhang, daar doen we niet aan.

donderdag, januari 05, 2006

Snelheid

Ik ga proberen wat vaker te bloggen over dingen die ik gelezen of gezien heb (boeken, films, tv-series). Gedeeltelijk om anderen misschien een leuke lees of kijktip mee te geven, maar ook gedeeltelijk om bij te houden wat ik ook al weer allemaal gelezen of gezien heb in een bepaalde periode.

Al die stukjes hoeven niet zo uitgebreid en lang te worden als de beschouwingen van Serenity en Narnia die ik eerder op dit blog plaatste (dat scheelt mij ook weer tijd), dus dan kan het ook wat vaker. Om de nieuwe traditie te starten, begin ik eens met een boek dat ik deze week uitlas:

Dean Koontz - Velocity
Eigenlijk een vrij standaard thriller in boekvorm. Een boek voor op het vliegveld, zoals Amerikanen het vaak omschrijven. Wij doen dat hier toch minder - vliegen en dus ook lezen op het vliegveld, dus misschien is de omschrijving 'boek voor in de trein' in ons landje meer op z'n plaats.

In elk geval doe ik meestal niet aan dit soort standaard thrillers, maar toen ik in de Waterstone's in Amsterdam tussen de boeken aan het neuzen was en zocht naar boeken voor de '3 for 2' aanbieding waaraan ik me wel vaker bezondig, viel m'n oog op de kaft van dit boek waar een intrigerend briefje op prijkt:

"If you don't take this note to the police, I will KILL a lovely blonde
schoolteacher somewhere in Napa County. If you do take this note to the police, I will instead KILL an elderly woman. You have SIX hours to decide."

Lekker high-concept, dus, en daar had ik voor de verandering wel weer eens zin in. Het boek is lekker spannend, leest als een trein, maar is qua plot en diepgang nauwelijks bijzonder te noemen. Toch leuk om eens te proberen op een druilerige zondagmiddag of, inderdaad, onderweg in de trein. Niet memorabel, wel lekker.